Konijnenburg Amstelveen

Tuinbeleving

  

Planten staan aan de basis van de tuinbeleving. Er zijn verschillende redenen waarom planten voor de beleving van de sfeer in de tuin heel belangrijk zijn;  planten vormen een groot deel van de ruimtelijke beleving van de tuin, ze bespelen meerdere zintuigen en ze lokken dieren naar de tuin die op hun beurt weer voor extra sfeerbeleving zorgen.

Voor de ruimtelijke indeling van de tuin gebruik je vooral functionele planten (bomen, hagen, heesters, coniferen). Deze praktische planten kunnen tevens zorgen voor een extra dimensie. Denk hierbij aan bomen met kleurig herfstblad, hagen die voedsel of beschutting geven aan vogels, en coniferen die fijnstof filteren. De overige plantkeuze is behalve afhankelijk van een aantal praktische eigenschappen van de planten vooral ook een kwestie van smaak. Ook daarbij kun je de plantkeuze extra verdiepen door in een plantenborder behalve de kleur en vorm ook andere eigenschappen zoals geur of vlinderlokkend een rol te laten spelen. En oogsten uit eigen tuin geeft een gevoelswaarde die zeker niet te verwaarlozen is. Allemaal plantaardige elementen die zeker een toegevoegde waarde bieden aan de tuin.

WILT U WETEN WELK TYPE TUINBEZITTER U BENT?
De Nederlandse consument werd vaak ingedeeld op basis van variabelen als leeftijd, sociale klasse of bijvoorbeeld gezinssituatie. Deze segmentatievariabelen zijn echter heden ten dage niet altijd toereikend. Zo is bijvoorbeeld de 60-plusser van nu niet te vergelijken met die van vroeger en letten niet alleen de minder kapitaalkrachtigen nu op de centjes.

Beleving centraal
In het tuinbelevingsonderzoek is getracht inzicht te krijgen in de wijze waarop men de tuin beleeft. Dit in plaats van de ‘oude’ indeling. Daarbij gaat de belevingswijze van passief ontspannen naar actief ontspannen. En van onderscheidend naar aangepast. Op deze manier ontstaan vier belevingswerelden die in de kleuren rood, geel, blauw en groen zijn weergegeven. De voor de consument belangrijke waarden in de vier belevingswerelden worden hieronder beschreven. Binnen de belevingswerelden onderscheiden we zes verschillende type consumenten.

Zes typen tuinbezitters

De Prestigieuze Perfectionisten in de blauwe wereld willen succes, erkenning, rust en privacy. Zij zijn assertief, kritisch en verdienen bovengemiddeld. Zij zijn carrière gericht. Met hun tuin maar ook met hun interieur willen zij status uitstralen, zij zijn er trots op. Zowel de tuin als het huis zijn vaak bovengemiddeld groot, de inrichting van beide is stijlvol en op het gebied van interieur hecht deze consument aan hoogwaardige kwaliteit en aan een exclusieve uitstraling. In de tuin willen zij exclusief en duurzaam materiaalgebruik. Zij stellen deskundig advies erg op prijs.

De Eigenzinnige Tuinbezitters in de rode wereld zijn onafhankelijk, impulsief en individueel. Zij zijn gericht op zelfontplooiing en groei. Het huis is voor deze groep consumenten een plek om te genieten en te relaxen, het inrichten gebeurt impulsief en revolutionair. Met betrekking tot de tuin is deze groep minder actief, heeft weinig ideeën en tuinieren trekt eigenlijk helemaal niet. Hun ideale tuin is overigens wel weelderig groen en stijlvol. Voor zowel het huis als de tuin geldt dat aankopen impulsief gebeuren. Het is daarom erg moeilijk om de aandacht van dit rode type te krijgen èn ook vast te houden.

De Sociale Buitengenieters vinden we in de gehele wereld. Dit type consument is uitermate sociaal gericht. Waarden in deze wereld zijn dan ook gezelligheid, samen genieten en gemakkelijk. Zowel het huis als de tuin worden gezien als een plek om leuke dingen te doen, liefst met anderen. Met als gevolg dat de inrichting daarop aansluit: terras met tafel en stoelen, kinderspeelgoed…. Op het gebied van wonen blijkt deze groep consumenten het meest van alle types woonprogramma’s te kijken en woontijdschriften te lezen. Toch spendeert deze consument weinig geld aan zowel tuin als interieur. Wanneer men in het interieur of de tuin investeert, is dit meestal door middel van accessoires of verf.

De Tuinconformisten leven ook in de gele wereld, maar bijna op de grens met de groene wereld. Ook dit type consument is sociaal, maar is minder bezig met de inrichting van het huis of met de tuin dan de Sociale Buitengenieters. De tuin van deze consument past bij de tuinen in de omgeving; men heeft geen behoefte om zich te onderscheiden van anderen. Het interieur vervangt deze consument alleen als dat echt nodig is, in de tuin wordt over het algemeen weinig energie gestoken.

Tuinliefhebbers zijn zeer gesteld op hun tuin, hebben groene vingers en beleven intens plezier aan het werken en het verblijven in de tuin. De tuinliefhebbers omschrijven hun tuin als knus, gezellig en natuurlijk. Men wil in de tuin als het ware de wereld kunnen ontvluchten.

De Trotse Tuinbezitters, die op de grens van de groene en de blauwe wereld te vinden zijn, hebben grote binding met de tuin, zijn er trots op en de tuin is met name sfeervol, gezellig en netjes. Bij deze laatste groep zien we duidelijke invloeden van de waarden van de blauwe wereld.

 

 

Nieuwsbrief




U bent hier: Home Afdelingen Tuinplanten Tuinbeleving

Adres:

  • Tuincentrum Konijnenburg Amstelveen
  • Handweg 99
  • 1185 TV  AMSTELVEEN

Contactgegevens:

Openingstijden:


  • Ma. t/m vrij.    09:00 - 18:00
  • Zaterdag         09:00 - 17:00
  • Zondag           12:00 - 17:00